tiistai 16. helmikuuta 2021

Helmikuisessa Hämeenlinnassa

Helmikuisena viikonloppuna vietettiin pari päivää Hämeenlinnassa ja koska kelit suosi, käytiin ulkoilemassa useampaankin otteeseen.

Ensimmäisenä tehtiin retki Aulangonjärven ympäristöön. Järven ympäri kulkee reitti, mutta nyt ei menty sitä kuin osan matkaa.

Jäällä olikin tosi paljon ulkoilijoita, mutta ei se yllätyksenä tullut kun keli oli mitä parhain.
Kuljettiin vähänmatkaa jäällä, kunnes tultiin tulipaikalle.
Ei jääty siihen vaan lähdettiin kiipeämään rappuja ylös kalliolle.
Ihmiset pääsi hyvin rappuja pitkin, koirille sopivampi baana oli kulkea rappujen vierellä.
Ylhäältä aukeni ihan kivat maisemat. Retkipaikan sivuilla onkin tämä paikka esitelty tarkemmin, Aulangonjärven kärmeskallio, tutustu TÄÄLLÄ

Jatkettiin polkua metsässä vähän matkaa, kunnes tultiin jälleen järvelle.
Otettiin suunta kohti aulangon näkötornia, joka näkyikin vastarannalla.

Paikoin metsä oli kuin satumetsä. Lunta todella paljon eikä ihan kaikista puista ollut tuuli lennättänyt vielä lumia alas. Mahtavan näköistä.

Pian päädyttiin näkötornille. Harmi vaan ettei itse torniin päässyt kun se oli suljettu. Mutta komeat maisemat avautui tornin edessä olevalta tasanteeltakin.

Tehtiin vielä lenkki metsän puolella ja palattiin takaisin tornille, mutta mentiinkin toista kautta alas karhuluolalle. Hieno paikka tämäkin.

Palattiin takaisin järvelle ja sieltä takaisin lähtöpaikkaan.
Tälle lenkille tuli mittaa vähän yli 8km ja aikaa saatiin kulumaan pari tuntia.

Seuraavana päivänä tehtiin ensin aamulenkki katumajärven jäälle ja ympäristöön, noin 5km ja tunti

Ja sitten vielä päivällä piipahdus aulangolla uudestaan, mutta nyt toiselle puolelle aulankoa. Hotellin ja hevostallin ympäristöön. Tunnin lenkki ja reilu 5km.
Maisemat ja ympäristö oli nytkin tosi upeita, mutta veikkaan, että kesällä vieläkin hienommat. Tämä ympäristö täytyy tulla tutkimaan uudemmankin kerran.

Nähtävää täällä varmasti riittää, retkivinkkejä esimerkiksi TÄÄLTÄ
Ja lisää löytää googlella. Suosittelen!